ISTNIEJĄCE NIEBEZPIECZEŃSTWO
Przy uzasadnianiu zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że uczniowie potraktują perswazję jako zaproszenie do dialogu. Uczniowie, stosując „wymówki”, tłumaczenia lub usprawiedliwienia, również posługują się uzasadnianiem. Uzasadnianiem jest powiedzenie, że nie można było odrobić lekcji, bo rodzice dali jakąś robotę, albo że nauczyciel nie wytłumaczył itp. Powoływanie się na poprzednie ustalenia – albo jest to przypominanie, że kiedyś było coś uzgodnione, więc można by podobną umowę zawrzeć także i obecnie, albo powoływanie się na dawne uzgodnienia po to, by teraz wymagać podporządkowania się im. Nauczyciele często powołują się na fikcyjne uzgodnienia. Ma to miejsce wówczas, gdy nauczyciel wprowadza jakąś normę jako obowiązkową, a po pewnym czasie swe poprzednie polecenie nazywa „umową” i zwraca uwagę dzieciom, mówiąc na przykład tak: „Umówiliśmy się, że nie będziecie rozmawiać przy pracy”.