JASNY POSTULAT
Postulat tak jasno sformułowany przez Bridgmana wskazuje drogę nauce, która zmierza do zrozumienia w sposób naturalny człowieka i jego zdolności poznawczych. Będę się starał pokazać, w którym punkcie tej drogi jesteśmy teraz z naszymi skromnymi wiadomościami. Ludzka zdolność poznawcza będzie tu rozpatrywana tak jak inne zdolności powstałe w toku filogenezy i służące zachowaniu gatunku: jako funkcja realnego systemu, powstałego w naturalny sposób i pozostającego we wzajemnym oddziaływaniu z równie realnym światem zewnętrznym.W podstawowym dla naszych roztrząsań założeniu, że poznającemu podmiotowi i poznawanemu obiektowi przysługuje rzeczywiste bycie tego samego rodzaju, tkwi niewypowiedziane założenie drugie, równie ważne: jesteśmy przekonani, że wszystko, co się odbija w naszym podmiotowym przeżyciu, jest jak najściślej splecione z procesami fizjologicznymi, które można badać obiektywnie, że na nich się zasadza i że jest wręcz z nimi, w tajemniczy sposób, identyczne.