ZACHOWANIE NAUCZYCIELA
Zachowanie nauczyciela Y ukazuje pewną pomyłkę dotyczącą istoty sprawowania władzy. Jeden z uczniów relacjonował badaczowi, że „pan Y stara się być twardy. Prawdopodobnie pan Y uważa, że siła jego , ja“ jako twardego, wywierającego wpływ człowieka – za takiego się chyba uważa – może być uzasadnieniem. Twardy człowiek nie musi szukać innych uzasadnień. Jak widać, uczniowie robią, co chcą, natomiast pan Y właściwie nie mówi, dlaczego powinni się zachowywać inaczej. Poza tym, skoro w krótkim czasie pan Y kilkakrotnie zmieniał chcenie własnego ,ja“, zmieniając temat tego, o czym mówił, uczniowie mieli małe szanse zorientowania się, czego w istocie ,ja“ nauczyciela chce. Prawdopodobnie pan Y nie zauważał, że nie tylko nie dawał żadnych uzasadnień zewnętrznych, ale dodatkowo przez swe „błądzenie uniemożliwiał ewentualnym gorliwym uczniom uwzględnienie chęci jego „ja.