ZDANIEM AUTORÓW
Zdaniem autorów „wykrycie, iż tak mało czasu nauczyciele poświęcają wyrażaniu idei, poglądów i pomysłów, jest może najważniejszym wynikiem tej analizy, mającym istotne implikacje” (Galton 1980, s. 90). Wykryto także, że im liczniejsza klasa, tym mniejszy odsetek pytań o problemy i wypowiedzi o ideach – inaczej mówiąc, w większej klasie więcej czasu trzeba poświęcić na mówienie dzieciom, co mają robić, i na utrzymywanie porządku. Badania wykazały, że uczniowie ponad połowę swego czasu poświęcają na realizację zadań i jeszcze ok. 12% czasu na realizację czynności rutynowych zleconych przez nauczyciela. Przerywanie, rozpraszanie aktywności lub pozorowanie aktywności obejmuje ok. 16% czasu. Badacze z pewnym zdziwieniem notują, że stopień wykorzystania czasu na uczenie się wydaje się być dość duży, zaś badani nauczyciele brytyjscy zwykle dają sobie radę z utrzymywaniem klasy w porządku.